Protesten, winter en zonnebrandcrème - Reisverslag uit San Salvador de Jujuy, Argentinië van Bram en Jacobine - WaarBenJij.nu Protesten, winter en zonnebrandcrème - Reisverslag uit San Salvador de Jujuy, Argentinië van Bram en Jacobine - WaarBenJij.nu

Protesten, winter en zonnebrandcrème

Door: bramjacobine

Blijf op de hoogte en volg Bram en Jacobine

04 Augustus 2011 | Argentinië, San Salvador de Jujuy

Salta hebben we gisteravond afgesloten met 2 andere Nederlandse reiskoppels die we zijn tegengekomen. Na wat te hebben gegeten ( flinke stukken Argentijns vlees!! ), hebben we tot diep in de nacht met elkaar echt Saltabier gedronken. Van ons zessen, werken er 5 in het onderwijs en 1 verpleegkundige. Gelukkig konden we nog over andere dingen praten dan het onderwijs, maar natuurlijk kwam het onderwerp wel ter sprake. Erg leuk om te horen waar iedereen is geweest en wat de aanraders zijn.

Vanochtend was het dan ook redelijk zwaar om ons hoofd na 4 1/2 uur slaap op te tillen om de bus naar Jujuy te halen. Eenmaal aangekleed en buiten, was het goed te merken dat het winter is. De temperatuur zakt ´s nachts naar -3, maar loopt al vrij snel op naar zo´n 18 graden.

Onderweg werd de weg geblokkeerd, door de 3e generatie immigranten die niet willen werken, maar meer geld (uitkering) eisen van de overheid. De overheid wil dat ze gaan werken. Naast brandende autobanden en spandoeken, viel het eigenlijk mee, al zag het er voor ons wel heel spannend uit. Volgens de lokalen is dit ´typisch Argentinië´. De mensen in de bus bleven lachen en vonden het blijkbaar niet boeiend. Af en toe kwam er een auto aan met een nieuwe lading autobanden om op het vuur te gooien. Zo vreemd om te zien dat dit zo rustig en beschaafd gaat. Gewoon even om een statement te maken, maar zonder geweld etc.

We konden uiteindelijk met een uur extra reistijd Jujuy bereiken en hier in de stad een goed onderkomen kunnen vinden, erg leuk hostel. De stad is echt overbevolkt, ontzettend druk. Volgens de lokalen in de bus, moesten we hier als enige stad in Argentinië op onze bagage letten.

Via het hostel konden we een aantal leuke tours boeken. Morgen en overmorgen gaan we nog hoger de bergen in, naar heel kleine dorpjes, gekleurde bergen en naar de zoutvlakte. De zon is hier trouwens heel erg fel en sterk. Zelfs in de winter kun je hier goed verbranden. De komende twee dagen verblijven we eigenlijk in de woestijn, en hebben dus zowaar zonnebrandcrème moeten kopen... in de winter.

Groetjes Jacobine en Bram

ps. een aantal leuke facts:

- Het water draait hier tegen de klok in door het putje.
- De maan staat hier 90 graden gedraaid, dus de halve maan is als een kommetje.
- De zon draait hier van rechts naar links, in plaats van links naar recht in Nederland. Uiteraard wel van oost naar west. Maar voor je gevoel draait de zon de verkeerde kant op.
- Mensen staan hier voor alles op straat netjes in een rijtje, voor de bus, pinautomaat, en dat zonder zuchten of steunen.

• 05 Augustus 2011 - 11:55

Mirjam:

Wat een leuke wetenswaardigheden, vooral die van de maan als een kommetje. Zo leer je nog eens wat ;-)
    Heerlijk dat het wat beter weer is, maakt het toch leuker om op pad te gaan. Waarschijnlijk zoeken leerkrachten elkaar onbewust op, anders is het wel heel toevallig dit hahaha. Hier alles ok, Armand is vandaag weer een jaartje ouder geworden en afgelopen zondag kwam Julian zijn eerste tandje door...je ziet ook zonder jullie gaan de belangrijke dingen van het leven door ;-) Geniet ze lekker en pas goed op elkaar.

Groetjes Mirjam, Armand en een knuffel van Julian.

p.s. Bram na de zomer de donderdagen beschikbaar? ivm eenakterseizoen 2012 met Marius? :-)

• 06 Augustus 2011 - 10:11

JAN:

Goede morgen,
    leuke stukjes hoor om te lezen. Een ansichtkaart heeft echt z'n tijd gehad. Hier is alles nog goed. Nieuws is er (gelukig) nog niet.
    Gisteren naar jullie huis gefietst. De tuin ziet er nog goed uit, op een paar planten na die het wel erg moeilijk hebben. Wat dat betreft hebben jullie wel geluk, het regent hier erg vaak. Groeten van Hilda en doe voorzichtig ( je ziet ik kan het niet laten om het niet te zeggen. Jan

• 07 Augustus 2011 - 12:24

Jan:

even een nieuwtje van het thuisfront,
    want tja ....het leven gaat gewoon door:
    AZ-PSV: ehum......3-1